huisdieren
Hond

Er worden veel honden in Nederland gecastreerd om meerdere redenen een van de reden kan zijn

- Castratie helpt tegen de voorhuidontsteking

- Honden gaan minder zwerven naar een castratie

- Hond heeft een sterke geslachtsdrift. ( het rijden op mensen, dieren of voorwerpen.)

- Verminder het ‘overal tegen aan plassen’

- Agressiviteit tegen anderen reuen verminderd vaak naar een castratie. De honden zijn minder dominant, dit geldt echter niet voor de agressiviteit tegen mensen.

- Prostaat problemen verminder of gaan helemaal voorbij na een castratie.

Een nadeel aan een castratie bij een reu is dat net als bij de teef de hond sneller de kans heeft om dik te worden. Dit kun je voorkomen door 10% minder voeding te geven als eerst.

Honden kunnen vanaf een leeftijd van 6 maanden gecastreerd worden. Bij jonge honden zijn de testikels kleiner , dat maakt dus ook de ingreep kleiner en het herstel na de operatie groter en sneller.

Kat

Een castratie bij de kat is het verwijderen van de testikels. Deze testikels maken hormonen aan die het katergedrag veroorzaken, en de typische katergeur. Voordelen van een castratie bij een kater zijn

• Veelal geen sproeigedrag meer bij katers dus ook geen sterke kater geur meer.
  • Gecastreerde katers worden vaak rustiger en gezelliger.
  • Minder de neiging om te gaan zwerven.
  • Gaan minder snel vechten met andere soortgenoten, waardoor je minder de kans hebt op (vecht)abcessen en ontstekingen.
  • Acceptatie van andere in katten in huis te bevorderen.
  • Kunnen niet meer voor nakomelingen zorgen.
  • Minder zwerfkatten

Katten worden veelal gecastreerd op een leeftijd van een half jaar. Ze kunnen eerder gecastreerd worden als ze ongewenst gedrag vertonen. Op een latere leeftijd is natuurlijk ook mogelijk, maar het is beter om uw kater niet te laat te castreren, omdat er dan mogelijk al gedragsproblemen zijn ontstaan, zoals sproeien in huis. Soms is dit gedrag niet meer te stoppen, ook niet met een castratie.