Huisdieren

Hond

Sterilisatie bij honden adviseren wij na de eerste loopsheid. Na de eerste loopsheid is het verstandig om even te wachten omdat, door de loopsheid de baarmoeder erg doorbloedt is en zo meer kans geeft op complicaties tijdens de operatie.

Voordelen van een sterilisatie bij honden

– Niet meer loops worden

– Niet meer schijnzwanger

– Geen kans op baarmoederontsteking

– Minder kans op borstkanker en suikerziekte

Een nadeel van een sterilisatie is dat de honden sneller te dik worden door de verandering van stofwisseling. Probeer dit bij te houden door na de operatie de hond 10 % minder voeding te geven als eerst.

Kat

Een kat van ongeveer 6 maanden oud is mooie leeftijd op te laten steriliseren. De meeste katten zijn dan nog niet krols geweest. Als ze op jongere leeftijd al wel krols zijn kun je de krolsheid tegengaan door de poezenpil of injectie. Dit kan ook voor een langer termijn ,maar daar zitten ook nadelen aan. Poezen die lang aan de hormonen zitten hebben eerder kans op melkkliergezwellen en suikerziekte, dus wil je geen nestje bij de kat is het beter en gezonder om de kat te laten steriliseren.

Voordelen van een sterilisatie bij katten

• Geen ongewenste kittens
  • Kat vaak rustiger doordat de krolsheid wegblijft
  • Verlaagde kans op melkkliertumoren ( bij kat zijn melkkliertumoren bijna altijd kwaadaardig)
  • Gesteriliseerde katten hebben minder drang om van huis te lopen. Gaan niet meer opzoek naar een kater door het wegnemen van de hormoon producerende delen tijdens een sterilisatie.
  • Minder kans op suikerziekte
  • Minder zwerfkatten

Veel nadelen zitten er niet aan een sterilisatie van een kat, natuurlijk blijft elke operatie een risico.